Ahad, 12 September 2010

Selamatkan PC Anda


  Sejak akhir Ramadhan yang lalu sehingga di awal Syawal  serangan virus keatas tapak - tapak pelayar website terus menghantui pengguna internet. Serangan berterusan ini lebih terarah kepada server di malaysia. Kebanyakkan hacker - hacker menumpukan malaysia sebagai destinasi terkini sebagai tapak ujian mereka, terutama hacker - hacker dari indonesia seraca terangan mengodam selurah laman - laman website di malaysia. Ini satu serangan balas semenjak isu kedaulatan negara di perhebobohkan.
    Virus kebanyakkan di hantar memalui email secara berpakej. Sejak 2 minggu yang lalu Anak Desa mengikuti aktiviti ini dan dapat mengenal pasti beberapa pakej yang agak memberi kesan kepada Sistem Operasi Windows. Satu pakej mengandungi paling minima 375 virus terdiri daripada brotox,trojan dan seangkatannya..

      Setiap pelayar harus memiliki antivirus bagi menangani serangan ini bagi keselamatan data didalam komputer anda. Sehingga kini Nortan Antivirus adalah terbaik bagi mengatasi masalah sebegini di ikutiTtrend Micro bagi kategori lesen berbayar. Manakala bagi pengguna lesen secara percuma anda di sarankan menggunakan Avast ataupun ESET NOD32 bersama perisisan keselamtan lain sebagai penampan kepada serangan virus tersebut. Pemilihan Antivirus bukanlah berdasarkan popuriti namun sebaliknya adalah bagaimana ianya berfunsi kepada sistem operasi anda. Pada kebiasaanya pengguna windows adalah sasaran utama. Sekiranya Komputer anda telah dijangkiti virus ataupun terdapat keanehan pada komputer anda sila ikuti langkah di bawah bagi menjamin keselatan komputer anda.


     Langkah 1

   Download Combofix di link ini:
http://www.bleepingcomputer.com/download/anti-virus/combofix

ikuti langkah seterusnya dengan klik Ok Dan accept.

Tetapi jika komputer anda telah ada antivirus pastikan antivirus anda didalam keadaan Mode OFF ketika mengunnakan Combofix Sistem.



Langkah 2

   Kemudian buat pemansangan Antivirus anda mengikut cara pengunaan anda. pastikan antivirus anda adalah yang terkini dengan definition telahpun dikemas kini,


Seterusnya download Iobit sistem di link bawah dan buat pemesangannya:

http://download.cnet.com/Advanced-SystemCare-Free/3000-2086_4-10407614.html?part=dl-6271865&subj=dl&tag=button

kemudian dengan mengunnakan perisian tersebut sila scan registry anda dan membuat backup registry serta sistem anda.


                 Setelah itu anda haruslah sentiasa peka kondisi komputer anda.

Proses ini hanya memberi sekadar 57% keselamatan Komputer anda.
Share:

1 ulasan:

minah tropong berkata...

TERIMA KASIH

Social

Admin

Foto saya
Gemilang Malaysia Berpanjikan Islam

Cari Blog Ini

Blog Archive

Categories

Recent in Sports

Home Ads

Facebook

Ads

Random Posts

Recent

Arkib Blog

Recent Posts

Unordered List

Pages

Theme Support