Jumaat, 12 September 2008

Jiwa yang tenang


Allah bertanya kepada Rasulullah dalam Al-Qur'an dan tidak memberi kesempatan kepada Nabi untuk menjawab sendiri tetapi Allah membantu menjawabnya, "Katakanlah! siapa yang punya dilangit dan bumi ? Katakanlah milik Allah. Dia telah menetapkan Dirinya akan memberi rahmat." (Al-An'am 12). Bila ayat ini kita fahami dengan sungguh-sungguh, maka jiwa kita akan tenang.

Kita harus yakin bahwa Allah akan memberi kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan akan menahan kepada siapa yang dikehendaki-Nya pula. Mengapa Anda gelisah, cemas dan takut sedangkan Allah telah mewajibkan sifat memberi kepada Diri-Nya untuk makhluk -Nya "Tiada suatu yang melata dibumi, melainkan atas Allah rezekinya, dan Dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat menyimpannya semua tertulis dalam kitab yang nayat (Lauh Mahfuzh)." (QS. Hud 11:6).

Seekor semut hitam ketika hujan lebat Allah SWT membantukan mendapatkan rezekinya. Mengapa Anda cemas dan gelisah menghadapi hari esok ? Anda tidak sendiri. Saat Anda sendiri yang kedua Allah, saat berdua yang ketiga Allah, Allah berserta kita, Allah tidak tidur, tidak lupa. Kalau kepada orang kafir Allah masih memberi rezeki dan kepada orang yang bersalah Allah lindungi, apalagi kepada orang yang beriman dan taat.

Inilah perkara yang senantiasa dialami dan menghantui hati dan jiwa kita menyebabkan hilangnya ketenangan jiwa
Share:

0 ulasan:

Social

Admin

Foto saya
Gemilang Malaysia Berpanjikan Islam

Cari Blog Ini

Blog Archive

Categories

Recent in Sports

Home Ads

Facebook

Ads

Random Posts

Recent

Arkib Blog

Recent Posts

Unordered List

Pages

Theme Support