Jumaat, 25 Disember 2009

Santun Budaya


        Bangsa Melayu bangsa berdaulat, bangsa penuh dengan kesopanan dan tatasusila yang tinggi, peramah serta saling membantu antara satu sama lain.Warna - warni budayanya penuh nilai yang tidak terungkap dengan kata - kata.
      Sejak akhir - akhir ini kesenian dan kebudayaan melayu itu seakan hilang dan terpinggir dibawa arus permodenan sehingga terlupa akan kita dimana sebenarnya harga diri sebuah bangsa kita, bangsa beraja , bangsa berdaulat.
       Kini tradisi silam sudah kembali lagi rentak alunan muzik disetiap majlis - majlis kenduri, bergema seluruh pelusok desa muzik - muzik yang membinggitkan telinga sehingga mendapat teguran pelbagai pihak. Namun hakikatnya tetap sama tiada siapa memandang perkara remeh ini membabitkan hukam dan hakam kententuan Illahi. Suara alim ulama di pinggirkan begitu saja demi mencari kemeriahan di majlis - majlis kenduri.
   Apa gunanya majlis yang penuh mulia mendapat keberkatan Illahi disulam muzik - muzik yang tidak menjamah kerohanian. Soal agama dan hukum tetap perlu dititik beratkan didalam pelbagai aspek dan sudut. Jangan kita lupa Bangsa kita bangsa berdaulat disebabkan peganggan agama kita adalah Islam. Islam melarang keras unsur sedemikian di majlis - majlis berkaitan agama. Rasanya lebih baik jika muzik - muzik itu ditukarkan kepada alunan zikir serta ceramah agama yang lebih memberi kesedaran dan keinsafan menjadi santapan rohani.Hatta majlis berkenaan pastinya mendapat rahmat serta lindungan Illahi Yang Maha Berkuasa.
   Santun Budaya Melayu perlu dikekalkan namun biarlah asas dan peganggannya tidak melanggar hukam dan hakam yang telah termaktub kepada kita sebagai khalifah dimuka bumi ini.Tidak bermakna keindahan dan kemeriahan jika tidak mendapat rahmat serta petunjuk dari Illahi, tiada guna pada perpaduan yang tidak direhdai, tidak berguan juga berbakti pada kemungkaran.
   Fikir - fikirkanlah dan renungkan dimana letaknya akal dan pemikiran waras kita. Waallahualam.......
 

Share:

0 ulasan:

Social

Admin

Foto saya
Gemilang Malaysia Berpanjikan Islam

Cari Blog Ini

Blog Archive

Categories

Recent in Sports

Home Ads

Facebook

Ads

Random Posts

Recent

Arkib Blog

Recent Posts

Unordered List

Pages

Theme Support