Isnin, 6 September 2010


        Anak desa tertarik rentak saat - saat terakhir ramadhan tahun ini. Anak desa menjangkakan ramadhan kali ini sepi sunyi apabila mingu - minggu berlalu tanpa sebarang isu. Namun di akhir - akhir ramadhan kedegaran hujah - hujah dan isu - isu dangkal timbul meghiasi bibir perbualan warga desa.
      Bermula isu sumbangan hari raya yang telah dikatakan wujud sifat pilih kasih, hairan bin ajaib bila isu ini seakan menandakan serangan psikologi pertama terhadap barisan kepemimpinan setempat.Isu ini bermula apabila dikatankan senarai penerima wujud pilih kasih, sedangkan senarai penerima sumbangan tersebut telah di senaraikan dari senarai yang telah di gunapakai sejak beberapa tahun yang lepas. Agak menghairankan jika dikatakan pilih kasih kerana 100% warga desa yang tersenarai daripada Fakir,OKU,Ibu Tunggal dan juga warga emas telah menerima sumbangan tersebut. melainkan jika satu keluarga itu terdiri dari suami iateri yang telah tergolong didalam kategori warga emas. Pihak JKKK hanya memberi kepada wakil salah seorang mewakili keluarga berkenaan. Jika di katakan pilih kasih, pihak JKKK tidak pula memilih mereka bersandarkan parti.. malah semua warga desa didalam kategori berkenaan menerima sumbangan tersebut.Malah didalam senarai penerima tersebut tetap menerima sekurang - kurangnya 2 sumber sumbangan daripada pihak yang berbeza.Anak desa di fahamkan jika adapun yang tidak menerima sumbangan tersebut adalah sumbangan tersebut di tolak oleh penerima itu sendiri.
     Belum pun selasai isu berkenaan di perkatakan, timbul pula isu kain rentang yang hangat di perkatakan. Isu remeh sebegini begitu mudah di lontarkan berasaskan kefahaman masing - masing. Sengaja taupun tidak isu berkenaan sebaliknya tidak timbul kerana ruang dan tempat tersebut adalah bebas bagi mana - mana pihak untuk memaparkan sebarang kain rentang selagi ianya tidak bercanggah dengan perlembagaan negara Malaysia. Mungkin golongan ini terkena panahan mata apabila melihat kain rentang pihak lawan lebih menarik dan berwarna warni.
     Isu memboikot masjlis kenduri pula timbul di saat - saat isu berbangkit belum lagi menampakan keredaan. isu berkenaan dilihat saja dimainkan bagi memaparkan betapa tidak perihatiaan pihak lawan terhadap masyarakat. Dikatakan bahawa majlis ini berasaskan kepartian. Sebenarnya soal ketidak hadiran pemuada adalah tanggunjaab individu itu sendiri tidak ada hubungkait dengan sesuatu parti.jadi mengapa isu ini diheret bersandarkan parti. Apalah daya pemikiran kuno ini yang masih lagi bermain didalam kotak pemikir - pemikir bijak pandai ini.Mengapa asyik mencari kesalahan orang lain sedangkan gajah didepan mata seolah - olah tidak wujud...???
    Selepas iyu isu projek Fetigasi dan kelompok ditimbulkan semula. Dicangan seluruh pelusuk desa. dihebahkan yang menyatakan pakatan kelompok melaksanakan projek pertanian berdasarkan kroni. Ini lagi satu fitnah yang cukup tidak bertanggjawab. Sepatutnya isu berkenaan tidak timbul kerana isu berkenaan adalah melibatkan pakatan dengan Jabatan pertanian sahaja.Peruntukkan pertanian boleh di pohon oleh sesiapa sahaja yang berminat untuk melaksankannya. jadi mengapa isu ini di politikkan. Sehingga dikatakan makan sorang berkenaan projek fetigasi. Jika tidak tahu isu sebenar mengapa butir bicara di lemparkan.. tanpa mengetahui jalan ceritanya.
    Nampaknya jenuh bersilat saudara kita yang mewakili ranting dan juga kelompok, menepis isu ini. Masih berdiamkah saudara kita, " Namun ingatlah sesungguhnya Allah Bersama Orang _ Orang yang Sabar"
  Anak desa hanya menunggu klimaks isu - isu ini.....
Share:

1 ulasan:

hantu berkata...

NAK RAYA DAH...OOOII

Social

Admin

Foto saya
Gemilang Malaysia Berpanjikan Islam

Cari Blog Ini

Blog Archive

Categories

Recent in Sports

Home Ads

Facebook

Ads

Random Posts

Recent

Arkib Blog

Recent Posts

Unordered List

Pages

Theme Support